1

Temat: Przewody klimatyzacji z rdzawym nalotem. Uruchomienie układu.

Witam.

Uprzejmie proszę o rzetelną informację w poniższej kwestii.

Otóż posiadam 20-kilku letnie BMW E30, do którego zakupiłem oryginalną instalację klimatyzacji (pierwotnie na R12). Do kompletu brakowało wentylatora chłodnicy (już dokupiłem) oraz chłodnicy klimatyzacji (mam namierzoną fabrycznie nową, lada dzień powinna do mnie dotrzeć). Pozostałe elementy były w komplecie (wiązka z przekaźnikami/przełącznikami, kompresor, nagrzewnica itd itp).

Moje pierwsze pytanie/wątpliwość związane jest z posiadanymi przewodami. Otóż jest ich kilka - część jest w całości metalowa, część metalowo-gumowa. Pomijając fakt, że nie mam 101% pewności czy wszystkie (jako takie) są w szczelne ("na oko" zewnętrznie nic im nie dolega), zauważyłem, że niektóre z nich WEWNĄTRZ mają nalot rdzy. Wydawało mi się, że przewody te nie są stalowe (byłby chyba też z nalotem na zewnątrz), a z drugiej strony aluminium się utlenia a nie rdzewieje ... . Co z tym fantem można/należy zrobić?

Druga sprawa do sam kompresor. Stan najogólniej rzecz biorąc nie znany. Ktoś mi zasugerował, że jak to już "poskładam" do kupy i wszystko zainstaluje w samochodzie, to nabić azotem i sprawdzić czy i jak żyje. Z jedej strony metoda trochę "na wariata", z drugiej nie jestem zwolennikiem wydawania pieniędzy "w ciemno" (tzn. jeśli nie ma pewności co do takiej potrzeby).

Ostatnia kwestia to konwersja z R12 na R134 (większość E30 "chodziła" na R12, nie wiem jak moja instalacja), ale o tym jest sporo w internecie i o ile sam kompresor jest "kompatybilny" z R134 (to jest do sprawdzenia po numerach) to montaż nowych uszczelek powinna sprawę zamknąć - tak przynajmniej wygląda to w "internetowej teorii". Czy tak? smile

Wszelakie sugestie mile widziane.

Z góry serdecznie dziękuję.

Ostatnio edytowany przez YAQB21 (2016-02-23 14:36:04)

2

Odp: Przewody klimatyzacji z rdzawym nalotem. Uruchomienie układu.

Rurki w instalacji klimatyzacyjnej E30 sa stalowe i jezeli jest w nich rudy nalot nalezy to bezwzglednie oczyscic
Wszystkie elementy gumowe czyli oringi w sprezarce, weze gumowe itp nalezy zamienic na takie ktore wspołpracuja z czynnikiem R134a oraz z olejem syntetycznym.
Bezwzglednie nalezy zamontowac nowy filter-osuszacz.
Co do sprezarki dochodzenie po numerach nic nie da poniewaz wystepowała ona w silnikach M20, M30, w modelach e30, e34, e32 do roku 91 i była tylko na R12.
Napełnienie czynnikiem po uszednim sprawdzeniu azotem czy układ jest szczelny.
Ilosc czynnika R134a w ilosci 80% objetosci układu na R12, napełnienie w takiej samej ilosci grozi uszkodzeniem kompresora(przeładowanie gazem).
Przed montazem sprawdz kompresor pod katem wystapienia rdzy wewnatrz obudowy. Elementy wewnetrzne sprezarki sa stalowe wiec jezeli nie była odpowiednio zabezpieczona przed czynnikami zewnetrznymi moze okazac sie ze nie nadaje sie do dalszej eksploatacji.
Sprezarka typ łopatkowa firmy Bosch

To wszystko co opisałem jest profesjonalna przeróbka układu klimatyzacji w tym aucie jak i tez w innych tego typu na czynnik R134a

forum.klimatyzacja.pl

3

Odp: Przewody klimatyzacji z rdzawym nalotem. Uruchomienie układu.

radekklimat napisał/a:

Rurki w instalacji klimatyzacyjnej E30 sa stalowe i jezeli jest w nich rudy nalot nalezy to bezwzglednie oczyscic

OK, brzmi to o wiele przyjaźniej niż "bezwzględnie wymienić", pytanie jednak jak to zrobić dobrze i skutecznie. Przepłukać? Niczego "przypominającego" szczotki (w szczególności drucianej), raczej nie będę w stanie przepchąć przez środek (w szczególności przez te cieńsze rurki - mają średnicę kilku milimetrów i nie maja "prostych" przebiegów).

radekklimat napisał/a:

Wszystkie elementy gumowe czyli oringi w sprezarce, weze gumowe itp nalezy zamienic na takie ktore wspołpracuja z czynnikiem R134a oraz z olejem syntetycznym.

Czy to się tyczy też samych rurek instalacji, które są metalowo-gumowe? Wtedy oznaczałoby konieczność ich całkowitej wymiany

radekklimat napisał/a:

Bezwzglednie nalezy zamontowac nowy filter-osuszacz.

No tak. To oczywiste. A jak się ma sprawa z zaworem rozprężnym?

radekklimat napisał/a:

Co do sprezarki dochodzenie po numerach nic nie da poniewaz wystepowała ona w silnikach M20, M30, w modelach e30, e34, e32 do roku 91 i była tylko na R12.

A no właśnie widziałem gdzieś tabelkę (nawet chyba w jakimś "oficjalnym" dokumencie BMW), w które było napisane, które sprężarki "z czasów" R12 można uruchomić bez problemu na R134.

radekklimat napisał/a:

Przed montazem sprawdz kompresor pod katem wystapienia rdzy wewnatrz obudowy.

Rozumiem, że oceniam stan króćcy?

Ostatnio edytowany przez YAQB21 (2016-02-23 20:14:59)

4

Odp: Przewody klimatyzacji z rdzawym nalotem. Uruchomienie układu.

Przewody gumowe należy wymienić czyli zakuc na takie które dostosowane są do czynnika r134a i do oleju syntetycznego jeżeli je zostawisz mogą ulec rozpuszczeniu, widziałem takie węże które były do gazu r12 a ktoś napelnil 134a w środku zrobiła się czarna maz na ściankach
W rurkach metalowych nie może być rdzy, są w sklepach środki którymi ta rdze można usunac
Sprezarke należy rozebrać bo po samych kroccach nic nie ocenisz
Zawór rozprezny może zostać oryginalny ponieważ te gazy pracują na takich samych parametrach