Logowanie Rejestracja
  • Start
  • Szukaj
  • Użytkownicy
  • Kalendarz
  • Pomoc
  • Nowe posty
Menu
Start Szukaj Użytkownicy Kalendarz Pomoc Nowe posty
PROFESJONALIŚCI POLECAJĄ
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
POMPY CIEPŁA
REKUPERATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY
KLIMATYZATORY

chłodnia na samochodzie Lublin

18 Odpowiedzi, 20404 Wyświetleń

mn27

  2008-11-25, 19:23:07
Zaawansowany użytkownik
#1
Witam szanownych kolegów.
Trafia mi się taka przeróbka na samochodzie Lublin ,przerobianie napędu sprężarki.
Chodzi o to że jest ona napędzana paskiem z silnika samochodu, klient chce aby przerobić na silnik elektryczny na 220 v.Szczeże mówiąć nie wiem jakiej mocy powinien być ten silnik jakie mieć obroty jakiej srednicy koło pasowe itd.I nie wiem jak sprawa ze sterowaniem . tempertura w komorze ma być ok. -3 stopnie.
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-11-26, 06:36:37
Moderator
#2
silnik ma byc 1,5kW, 1420 obr/min i przełozenie 1:1
natomiast sterowanie powinno załaczac stycznik silnika a i jeszcze potrzebna jest czasowka na opoznienie załaczenia cewki sprezarki TK i Carrier tak działaja w oryginale
  • Odpowiedz

mn27

  2008-11-26, 07:37:20
Zaawansowany użytkownik
#3
1:1 tzn.koła pasowe mają mieć taką samą średnice?
A co z odtajaniem jaki to ma być sterownik .jak byś mógł napisać jakiś typ model tego sterownika czy termostatu chodzi o to że by nie było to bardzo skommplikowene .
Dzięki.
  • Odpowiedz

bodzio

  2008-11-26, 08:21:21
Zaawansowany użytkownik
#4
Ale jakiś sterownik napewno tam jest? Przeróbka napędu nie wymaga wymiany sterownika.
1:1 to znaczy takiesame średnice.
Czasówka na opóźnienie startu powinna być żeby silnik mógł swobodnie wystartować i dla pewności dobrze zabezpieczyć silnik wyłącznikiem przeciążeniowym z automatycznym restartem
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-11-26, 20:25:16
Moderator
#5
oddtajanie w agregatach samochodowych realizowane jest goracym gazem a sterownik moze byc kazdy dostepny typu Carel, Eliwell itp jak zajmujesz sie chłodnictwem to sobie poradzisz
a i jeszcze jedna wazna informacja naped z silnika elektrycznego jest 20% mniej wydajny niz z od silnika pojazdu
  • Odpowiedz

radekklimat

  2008-11-26, 20:26:31
Moderator
#6
a sterownik ma byc na 12 v tak samo styczniki wiec bedziesz potrzebował trafo o duzej mocy i dobry mostek prostowniczy
  • Odpowiedz

thermo

  2009-01-08, 21:45:12
Gość
#7
te 20% mniej wydajny to jak obliczyłeś? co do obrotów to max dla sprężarek typu Tm to:
TM 16 HD - 3000RPM
TM 15 HD - 4000RPM
TM 13 HD - 4000RPM
TM 8 HD - 4000RPM
Więc nie musi być 1:1 i wtedy nie będzie spadku wydajności.
W Thermokingah seri V typ 50 stosuje się kółko 1:1,65
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-01-09, 06:45:08
Moderator
#8
nie musiałem tego liczyc bo tak podaja broszury informacyjne dla serwisu tych firm
  • Odpowiedz

awax

  2009-01-09, 07:43:11
Top użytkownik
#9
MN27 napisał,że spręzarka jest napędzana "paskiem z silnika samochodu" nie własnym silnikiem spalinowym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2009-01-09, 07:44:24 przez awax.)
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-01-09, 16:36:03
Moderator
#10
tylko duze agregaty na ciazarowce maja naped własny od diesla
  • Odpowiedz

thermo

  2009-01-09, 20:57:16
Gość
#11
zdradź mi sekret jakie broszury i jakich firm to się dokształcę bo nie natrafiłem na takie informację jakie podałeś. No chyba, że chodzi Tobie o zestawienie mocy chłodniczej agregatów ?
Czyli:
Thermo King V-200 MAX 50
temperatura zewnętrzna 30'C

Sprężarka TM 13 @ 2400 RPM (silnik samochodu)
0'C - 2650W - 9050BTU/hr
-20'C - 1480W - 5055BTU/hr
-25'C - 1190W - 4065BTU/hr

Sprężarka TM 13 (napęd z silnika elektrycznego)
0'C - 1945W - 6645BTU/hr
-20'C - 1055W - 3605BTU/hr
-25'C - 840W - 2870BTU/hr


Widząc z tego przykładu wynika faktycznie, że na silniku elektrycznym ta wydajność spada. Ale jak prześledzisz którędy przepływa czynnik chłodniczy dla jednego układ (napęd silnik) a drugiego (napęd elektryczny) zauważysz, że jest miedzy nimi różnica. Przy napędzie elektrycznym jest zastosowany zawór stałego ciśnienia ssącego. Niestety ten zawór przycina układ na tyle mocno, że jest to widoczne na wydajnościach (niestety jest potrzebny).
Dla kolegi mn27 jest ważne jak napędzić sprężarkę która normalnie powinna wisieć przy silniku, więc nie będzie spadku wydajności. Pozdrawiam
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-01-10, 07:06:29
Moderator
#12
mam człowieka we francji(polak) ktory pracuje w serwisie TK i przysyła mi e-mailem takie broszury niestety nie za darmo
  • Odpowiedz

thermo

  2009-01-10, 11:11:03
Gość
#13
To nie ma nic wspólnego skąd kto ma jaką wiedzę tylko jakie rozwiązanie będzie najlepsze. Spadków wydajności nie będzie jak dobierze obroty na sprężarce podobne jak te z silnika.

ps. Wiedzę mam codziennie w pracy i na szkoleniach bo pracuje w ASO TK
  • Odpowiedz

awax

  2009-01-10, 11:45:25
Top użytkownik
#14
Może zamiast rozgryzać szczegóły rozważyć problem "wspomagania akumulatorów oraz chłodzenia skraplacza.Mn27 nie napiusał czy skraplacz był wentylowany silnikiem elektrycznym?czy wentylatorem chłodnicy?
Pozdrawiam
co do napędu sprężarki to ważne jest jedynie aby nie przekroczyć dopuszczalnych obrotów
  • Odpowiedz

thermo

  2009-01-10, 12:08:48
Gość
#15
Nie spotkałem się w lublinie by był montowany skraplacz przy chłodnicy samochodu i obieg powietrza wymuszany przez wentylator pojazdu. Dlatego zakładam, że wentylatory są napędzane elektrycznie na 12v. Są dwa wyjścia z tej sytuacji.
Pierwsze to Przerobienie sterowania i wymiana podzespołów na 230v (stosunkowo drogo)
Drugie to dołożenie transformatora 230/12v (zależy jaki model agregatu to odpowiedni amperaż), układ prostowniczy.
Jak dokładniej to ma wyglądać nie będę pisał bo może sam zainteresowany wie jak to zrobić (bo to jest łatwe) ale jak są jakieś pytania w tym temacie lub innym to śmiało.
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-01-11, 19:32:00
Moderator
#16
thermo a w ktorym serwisie robisz(miasto) jak nie jest to tajemnica
  • Odpowiedz

thermo

  2009-01-11, 20:19:13
Gość
#17
Wolę nie mówić bo w tak szanownym gronie jak palnę jakąś głupotę to będzie podwójny wstyd. Wink
  • Odpowiedz

radekklimat

  2009-01-12, 08:29:19
Moderator
#18
jak pracujesz w serwisie to zaden wstyd aczkolwiek ja jak robiłem to od tych co tam pracowali nie wiele sie człowiek mogł nauczyc ale sam doszedłem co i jak w tych agregatach sie naprawia
  • Odpowiedz

  • Pokaż wersję do druku


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Serwis ma na celu zgromadzenie w jednym miejscu firm oraz organizacji z branży HVACR, działających na rynku zarówno polskim jak i poza granicami kraju. Naszą siłą są wyłącznie tematy związane z branżą HVACR oraz unikalna społeczność użytkowników.
NEWSLETTER
Informacje O nas Kontakt Regulamin Reklama Polityka prywatności
Kategorie Artykuły Aktualności Produkty
Działy Klimatyzacja Wentylacja Chłodnictwo Auto - klimatyzacja
Nasze Portale ogrzewnictwo.pl pasywny-budynek.pl
Copyright © 2005-2023 termoclima Sp. z o.o Wszystkie prawa zastrzeżone.
Tryb normalny
Tryb drzewa