Witam
Będą obrazki i kilka słów.
Przypadek dotyczy urządzenia split, konwencjonalne. Długość przewodów no powiedzmy 8 mb, czynnik R410A.
Diagnozujemy prawidłowe podłączenie i ,,ustalamy'' ilość czynnika w instalacji.
Wiec tak jadąc do klienta drogi początkujący musisz mieć ze sobą:
1. Manometr (dla początkujących najlepiej elektroniczny z wbudowanym czujnikiem temperatury)
2. Termometr
3. Amperomierz lub inne urządzenie do pomiaru prądu.
4. Drabina (opcja)
5. Śrubokręt
6. Klucze nastawne i imbusowe do zaworów serwisowych.
7. Detektor przecieków lub pianka.
Bierzesz do rąk DTR urządzenia które jest zainstalowane, krok po kroku sprawdzasz: czy na pewno są dobrze podłączone przewody elektryczne i sterujące. Czy są zgodne z parametrami przekroje przewodów elektrycznych i chłodniczych dla urządzenia i modelu (tabliczki znamionowe są na każdym urządzeniu). Dobrze by było sprawdzić czy urządzenia do siebie pasują parametrami. Sprawdzasz napięcia instalacji elektrycznej. Sprawdzasz szczelność instalacji chłodniczej detektorem przecieków. Jeżeli jest wszystko OK włączasz klimatyzator, włącznikiem serwisowym. Przyciskamy go, przez 5 do 10 sekund, znajdziesz rysunek gdzie on jest, w tej samej DTRce. Dlaczego właśnie nim włączamy? A dlatego że włącza on wtedy urządzenie w trybie chłodzenia i bez większości czujników diagnostycznych. Wtedy również ciśnienie w instalacji jest najmniejsze. Podłączasz manometr do zaworu serwisowego (oczywiście robisz to w rękawiczkach ochronnych) na rurze gazowej (ssącej lub tej grubej, podkreślam to ponieważ są zawory serwisowe na rurze cieczowej np w dużych urządzeniach i systemach MCD lub VRF) i podłączasz termometr również na rurze tej grubej. Mając manometr elektroniczny pamiętaj o dostosowaniu pomiaru do czynnika w instalacji. Moim ulubionym jest R410A więc będę się kierował dalej czynnościami i właściwościami jego. Cała operacja wygląda tak ja na obrazku.
Ja stoję sobie z rękoma w kieszeni, a w tym czasie dokonuje się diagnoza. Jeżeli używasz zwykłych manometrów i termometru musisz sobie przeliczać różnicę. Jeżeli ze wskazania manometru odczytasz temperaturę 0 st.a z termometru +10 st. to temperatura przegrzania wynosi 10 K. Dla lepszego zrozumienia, jeżeli temperatura odczytana z manometru wynosi +1 a termometr wskazuje +10, temperatura przegrzania wynosi 9 K lub trudniejszy przykład -1 na manometrze, +10 na termometrze to temperatura przegrzania 11 K.
Wiesz na co ja czekam, przez 10minut (WAŻNE! czas zróżnicowany w zależności od urządzenia. Chodzi o stabilny w miarę stały parametr. Wskazania, wahają się raz w dół, raz w górę, nie interesuje mnie to w ogóle. A jeżeli chcemy potwierdzenia wyniku, należy wyłączyć i włączyć ponownie urządzenie. Tak stojąc z rękoma w kieszeni? Czekam, na jeden parametr. NIE ciśnienie czynnika i temperatury jego pracy, NIE temperatury przegrzania par na rurze parowej tej grubej itp. Żeby ,,określić'' prawidłową ilość czynnika w instalacji, tóra ma ogromne znaczenie dla urządzenia, jego pracy, wydajności i energochłonności. Ten parametr nazywa się przegrzanie czyli Superheat. Parametr jest stały, bez względu na ciśnienie i warunki zewnętrzne. Mając ten parametr, wiesz że, nie z czynnikiem jest problem. Jeszcze raz przypomnę że dla urządzeń klimatyzacyjnych typu split działających na czynniku R410A producent urządzeń które montuje określa się że jeżeli temperatura przegrzania mieści się od 6 do 10 Kelwinów (może być st. Celsjusza jak kto woli) to urządzenie chodzi prawidłowo. Tu jest zdjęcie z wyświetlonymi parametrami pracy.
Na zdjęciu jest trochę nie wyraźnie ale od góry, po kolei wygląda to tak:
1. Symbol czynnika R410A
2. Ciśnienie czynnika w trybie pracy chłodniczej to 7,1 bara
3. Temperatura czynnika wynikająca z jego właściwości to 0 st. C
4. Temperatura z czujnika termometru na rurze grubej to 10 st. C
5. Najważniejszy parametr Superheat (przegrzanie) to 10 st. C, fachowo K.
Co z tego wynika? A no to, jeżeli jest większa niż 10K to znaczy że jest zbyt mało czynnika a jeżeli jest mniejsza niż 6K to oznacza że jest wprowadzone za dużo czynnika. Zakładając że mamy 8 mb instalacji chłodniczej, gdy producent urządzenia przygotował w nim czynnik na 5 mb musimy dopełnić instalacje czynnikiem w ilości 3mb razy (np.20gram/1mb) i ponownie zmierzyć ten sam parametr po ponownym restarcie urządzenia. Możemy to zrobić na oko. Ja to robię za pomocą wagi i dozownika. Nie musimy od razu ustawiać dawki wyliczonej z długości rur, nie raz jest tak że mniejsza ilość wystarczy.
Możemy też nic nie robić, ponieważ mieścimy się w widełkach czyli między 6 a 10K, tylko jeżeli producent określa takie widełki. Wiedza chłodnicza klasyfikuje tak parametry przegrzania:
dla klimatyzatorów 6-8K
dla chłodni 8-10K
dla możni 10-13K
i tego trzeba się trzymać. Natomiast co do ciśnień i temperatury odparowania to są wielkości wynikowe i jak dla klimy
odparowanie jest 0, +1 to przegrzanie(par) powinno wynosić 8 bez znaczenia na gaz, ponieważ 0 odparowanie to 0, natomiast każdy gaz(i urządzenia) ma swoje ciśnienie pracy i jest to najmniej ważne. (czyt. radekklimat)
Ja osobiście trzymam się środka czyli 7-8K.
Znalazłem też inne obrazki dla zobrazowania tematu:
Mam też urządzenia które pracują na wyższych parametrach:
No i dla zobrazowania ekstremalny pomiar:
I dopiero wtedy zastanawiamy się dalej ... i piszemy posty.
Pozdrawiam
Będą obrazki i kilka słów.
Przypadek dotyczy urządzenia split, konwencjonalne. Długość przewodów no powiedzmy 8 mb, czynnik R410A.
Diagnozujemy prawidłowe podłączenie i ,,ustalamy'' ilość czynnika w instalacji.
Wiec tak jadąc do klienta drogi początkujący musisz mieć ze sobą:
1. Manometr (dla początkujących najlepiej elektroniczny z wbudowanym czujnikiem temperatury)
2. Termometr
3. Amperomierz lub inne urządzenie do pomiaru prądu.
4. Drabina (opcja)
5. Śrubokręt
6. Klucze nastawne i imbusowe do zaworów serwisowych.
7. Detektor przecieków lub pianka.
Bierzesz do rąk DTR urządzenia które jest zainstalowane, krok po kroku sprawdzasz: czy na pewno są dobrze podłączone przewody elektryczne i sterujące. Czy są zgodne z parametrami przekroje przewodów elektrycznych i chłodniczych dla urządzenia i modelu (tabliczki znamionowe są na każdym urządzeniu). Dobrze by było sprawdzić czy urządzenia do siebie pasują parametrami. Sprawdzasz napięcia instalacji elektrycznej. Sprawdzasz szczelność instalacji chłodniczej detektorem przecieków. Jeżeli jest wszystko OK włączasz klimatyzator, włącznikiem serwisowym. Przyciskamy go, przez 5 do 10 sekund, znajdziesz rysunek gdzie on jest, w tej samej DTRce. Dlaczego właśnie nim włączamy? A dlatego że włącza on wtedy urządzenie w trybie chłodzenia i bez większości czujników diagnostycznych. Wtedy również ciśnienie w instalacji jest najmniejsze. Podłączasz manometr do zaworu serwisowego (oczywiście robisz to w rękawiczkach ochronnych) na rurze gazowej (ssącej lub tej grubej, podkreślam to ponieważ są zawory serwisowe na rurze cieczowej np w dużych urządzeniach i systemach MCD lub VRF) i podłączasz termometr również na rurze tej grubej. Mając manometr elektroniczny pamiętaj o dostosowaniu pomiaru do czynnika w instalacji. Moim ulubionym jest R410A więc będę się kierował dalej czynnościami i właściwościami jego. Cała operacja wygląda tak ja na obrazku.
Ja stoję sobie z rękoma w kieszeni, a w tym czasie dokonuje się diagnoza. Jeżeli używasz zwykłych manometrów i termometru musisz sobie przeliczać różnicę. Jeżeli ze wskazania manometru odczytasz temperaturę 0 st.a z termometru +10 st. to temperatura przegrzania wynosi 10 K. Dla lepszego zrozumienia, jeżeli temperatura odczytana z manometru wynosi +1 a termometr wskazuje +10, temperatura przegrzania wynosi 9 K lub trudniejszy przykład -1 na manometrze, +10 na termometrze to temperatura przegrzania 11 K.
Wiesz na co ja czekam, przez 10minut (WAŻNE! czas zróżnicowany w zależności od urządzenia. Chodzi o stabilny w miarę stały parametr. Wskazania, wahają się raz w dół, raz w górę, nie interesuje mnie to w ogóle. A jeżeli chcemy potwierdzenia wyniku, należy wyłączyć i włączyć ponownie urządzenie. Tak stojąc z rękoma w kieszeni? Czekam, na jeden parametr. NIE ciśnienie czynnika i temperatury jego pracy, NIE temperatury przegrzania par na rurze parowej tej grubej itp. Żeby ,,określić'' prawidłową ilość czynnika w instalacji, tóra ma ogromne znaczenie dla urządzenia, jego pracy, wydajności i energochłonności. Ten parametr nazywa się przegrzanie czyli Superheat. Parametr jest stały, bez względu na ciśnienie i warunki zewnętrzne. Mając ten parametr, wiesz że, nie z czynnikiem jest problem. Jeszcze raz przypomnę że dla urządzeń klimatyzacyjnych typu split działających na czynniku R410A producent urządzeń które montuje określa się że jeżeli temperatura przegrzania mieści się od 6 do 10 Kelwinów (może być st. Celsjusza jak kto woli) to urządzenie chodzi prawidłowo. Tu jest zdjęcie z wyświetlonymi parametrami pracy.
Na zdjęciu jest trochę nie wyraźnie ale od góry, po kolei wygląda to tak:
1. Symbol czynnika R410A
2. Ciśnienie czynnika w trybie pracy chłodniczej to 7,1 bara
3. Temperatura czynnika wynikająca z jego właściwości to 0 st. C
4. Temperatura z czujnika termometru na rurze grubej to 10 st. C
5. Najważniejszy parametr Superheat (przegrzanie) to 10 st. C, fachowo K.
Co z tego wynika? A no to, jeżeli jest większa niż 10K to znaczy że jest zbyt mało czynnika a jeżeli jest mniejsza niż 6K to oznacza że jest wprowadzone za dużo czynnika. Zakładając że mamy 8 mb instalacji chłodniczej, gdy producent urządzenia przygotował w nim czynnik na 5 mb musimy dopełnić instalacje czynnikiem w ilości 3mb razy (np.20gram/1mb) i ponownie zmierzyć ten sam parametr po ponownym restarcie urządzenia. Możemy to zrobić na oko. Ja to robię za pomocą wagi i dozownika. Nie musimy od razu ustawiać dawki wyliczonej z długości rur, nie raz jest tak że mniejsza ilość wystarczy.
Możemy też nic nie robić, ponieważ mieścimy się w widełkach czyli między 6 a 10K, tylko jeżeli producent określa takie widełki. Wiedza chłodnicza klasyfikuje tak parametry przegrzania:
dla klimatyzatorów 6-8K
dla chłodni 8-10K
dla możni 10-13K
i tego trzeba się trzymać. Natomiast co do ciśnień i temperatury odparowania to są wielkości wynikowe i jak dla klimy
odparowanie jest 0, +1 to przegrzanie(par) powinno wynosić 8 bez znaczenia na gaz, ponieważ 0 odparowanie to 0, natomiast każdy gaz(i urządzenia) ma swoje ciśnienie pracy i jest to najmniej ważne. (czyt. radekklimat)
Ja osobiście trzymam się środka czyli 7-8K.
Znalazłem też inne obrazki dla zobrazowania tematu:
Mam też urządzenia które pracują na wyższych parametrach:
No i dla zobrazowania ekstremalny pomiar:
I dopiero wtedy zastanawiamy się dalej ... i piszemy posty.
Pozdrawiam
Wszyscy, wszystko wiedzieli... a mój fotoblog?